Recension: Harry Potter och dödsrelikerna del 2, film

Allt slutar här! Så skriker annonserna om det som i alla fall sägs vara den sista filmen om Harry Potter, och vi får väl hoppas på det.
Personligen anser jag att Harry Potter filmerna gått från väldigt underhållande till allt mer röriga och opersonliga. Del 1 av Dödsrelikerna var dessutom sanslöst tråkig, och det var med en ganska pessimistisk förhoppning man satte sig för att se Harrys slutgiltiga kamp mot Voldemort.
Del 2 tar vid exakt där del 1 slutar och det är en mörk tid Harry och hans kompisar lever i, och med mörk menar jag mörk för allt är fullständigt kolsvart. Regissören har tagit i från knäna för att visa hur dystert allt är, och det är i och för sig effektfullt men blir samtidigt lite tråkigt i längden. Det är som att träden tappat färgen i rädsla för Voldemart och solen kommer inte fram förrän ja, ni fattar.
Harry själv är också väldigt mörkt och dyster, men vad sjutton! Det kanske man blir när man har hela världens framtid på sina axlar samtidigt som man springer omkring och letar efter svärd, bägare och annat.
Jag tycker också att det här märks att Daniel Radcliffe inte till fullo klarar av sitt skådespeleri. Han verkar bara ha två olika lägen, och de påminner dessutom väldigt mycket om varandra. Det blir väldigt stelt på sina ställen.
Allt är annars väldigt snyggt, och effekterna är otroligt välgjorda. Problemet för mig är bara att jag har så fruktansvärt svårt att ta åt mig av allt som sker. Mest för att jag inte riktigt förstår varför man som trollkar gömmer en bägare som i längden kan resultera i ens död och inte gör den osynlig. Om jag ska gömma något så inte fan ställer jag det högst upp på en stapel med annat bröte så att det sticker ut totalt från resten. Detta är nackdelen med fantasy, logiken är fullständigt bortblåst.
Jag känner så här i efterhand att jag begär mer av en filmserie som pågått i 10 år. Voldemort är lika mycket ett mysterium nu som han var i första filmen. Vem är han? Varför är han som han är och det viktigaste, varför följer en del honom? Vad får de ut av det? I sista filmen känns det mest som att alla som följer honom helst vill gå hem och se på Teletubbies istället.
Så det är med en ganska kluven känsla jag lämnar Harry åt hans öde. Dödsrelikerna är absolut ingen dålig film, men jag tycker att de kunde gjort finalen lite mäktigare och större med tanke på att vi väntat på detta i 10 år. En del saker har varit enormt utdragna i denna filmserie och när väl det slutgiltiga slaget sker mellan Harry och Voldemort tar det slut alldeles för snabbt.
Så jag lämnar Harry åt hans öde nu, och hoppas att han har det bra. Han har i alla fall lärt mig en sak: Det verkar jävligt jobbigt att vara trollkar
Betyg 2 av 5
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,