Recension, George Michael – Live in London, Blueray

41Gh66Une0L__SS500_
Det är den 20 oktober 2009. Jag står på Scandinavium i Göteborg och väntar och väntar och jag väntar. Så till slut blir det kolsvart och sen börjar han sjunga. Efter det är det väldigt mycket som är som en dröm där jag går på moln, och där jag sjunger, gråter, skrattar och är allmänt lycklig för framför mig står min idol, min hjälte, min ikon: George Michael.
Sedan dess har jag väntat igen. Jag har väntat på att någon skulle komma på den smarta idén att släppa hans turné på DVD så att man skulle kunna se den igen. Visst, jag såg George Michael fler gånger än i Göteborg, men ändå ville jag se den ”live” hemma, och nu äntligen har den kommit. Live i London är här på DVD och Blueray och vi är många som är lyckliga.
Live in London är inspelad i Earls Court under de sista två dagarna under hans turné och det är en sanslöst välproducerad show som visas upp. Michaels framträdande bygger väldigt mycket på hans kontakt med publiken, och publiken får verkligen komma till sin rätt här. Av förklarliga skäl är inte medelåldern 15 år på de här konserterna. Nej, här snackar vi människor som minns, som var med under Wham och som under en kväll får komma tillbaka till den tiden. Alla är självklart inte medelålders, och för ett George fan är det fantastiskt att se att han lockar ny publik hela tiden. George framför låtar från alla skivor, och självklart är ungefär alla hits med, gamla som nya, och det är just ordet sjunger som man tänker på när man hör honom igen. För vilken röst den mannen har. Han trollbinder publiken i sina ballader, lika mycket som han får alla att dansa till de mer snabba låtarna, och kontakten med publiken är fantastisk. När han vinklar sin mikrofon ut mot publiken under Everything she wants känner man kärlek, ren kärlek. För publiken kan varenda rad och George står bara och ler.
Live In London är också en mycket välproducerad show på DVD/Blueray. Bilden är fantastiskt klar och jag älskar hur man valt att filma konserten. Man sugs in och det känns som att man är där. Snabba klipp växlas med långa tagningar, beroende på låt och stil, och det fantastiska scenbygget med den sanslöst coola gigantiska LED skärmen i mitten kommer till och med till sin rätt i en TV-ruta. Som sagt är det skitsnyggt. Inte heller ljudet är det något att klaga på. Det är bra mixat och den rätta konsertkänslan finns där.
När det gäller extramaterial på skivan finner man 3 bonuslåtar som av någon anledningen inte togs med i den ursprungliga konsertfilmen, och det finns också en 42 min lång dokumentär om själva turnén. Den filmen är gjord med väldigt mycket glimten i ögat, men vill man se en avspänd George Michael rekommenderas den varmt.
Jag har aldrig varit en vän av konsertfilmer, mycket för att man tappar så enormt mycket i den lilla TV-rutan, men Live In London är i alla fall så bra som det kan bli. Älskar man George Michael kommer man älska det här, och jag rekommenderar varmt alla att köpa den.
Betyg 4 av 5