Recension: The dark Knight

the-dark-knight-3.jpgNär Batman begins kom för några år sedan tog det bara några sekunder in i filmen innan man förstod att detta var Batman när det var som mörkast. Borta var en överspelad Jack Nicholson och borta var en fruktansvärd buskisversion av Batman och Robin. Istället hade Gotham blivit mörkare än mörkast och Bruce Wayne / Batman blev samtidigt mer mänsklig än han någonsin varit innan.
Jag anser att den filmen var ett mästerverk och det var med mycket stor förväntan jag satte mig ner för att se andra delen i det som jag misstänker kommer bli många fler. Envis som jag är har jag gjort allt jag kunnat för att inte påverkas av hysterin runt Heath Ledger. Jag har väldigt svårt för det där som jag kallar ”Kurt Cobain psykos”
The Dark Knight tar vid där den förra slutade, The Joker har dykt upp och visar sig direkt vara en brottsling som helt saknar gränser. Han är totalt genomsyrad av ondska och han gör direkt Batman till sin fiende. Samtidigt får Gotham en ny åklagare vid namn Harvey Dent som svär på att rensa upp en gång för alla i Gotham. Snabbt blir det en kamp på liv och död för alla men en fiende som inte är rädd för någon och som också kan döda vem som helst hur som helst.
Ja, Ledger är perfekt i rollen som The Joker. Hans totala iskyla skrämmer slaget på alla och till och med biopubliken blir nästan chockad över hans totala brist på respekt för någon annan människa men…
När jag lämnar biografen är det något som saknas. Efter den mörka Batman Begins ville man fortsätta i det mörkret men det gör man inte. Något från första filmen saknas och bland annat tror jag det är Batman/Bruce Wayne själv. När han i första filmen fick tid att utvecklas går allt här i rasande takt. Ena stunden vill han vara Batman i nästa stund inte. När sedan ödet drabbar Harvey Dent på värsta tänkbara sätt och allt spårar ut känner man att man vill dra i bromsen lite och stanna upp. För det finns en tragik i så många av karaktärerna i Gotham City och den passeras nästan obemärkt förbi, och då försvinner tjusningen med den ”nya” Batman.
Som vanligt i dessa filmer är effekterna bästa tänkbara och musiken är sanslöst bra. Ja, filmen ur teknisk synvinkel är rent fantastisk men det är djupet man saknar. Så det är en ganska tunn film. Absolut inte dålig, den är väldigt underhållande men lite mer jobb vid manuset och framförallt lite mer vågade känslor hade gjort denna film till en minst lika bra film som ettan var
Betyg 3/5